Fararoun Sanat

فرارون صنعت


۳ باور اشتباه در باره گریس کاری بیرینگ

گریس کاری بیرینگ – زمانی که متوجه شدید گریس( grease) چگونه بیرینگ را روانکاری می­ کند برایتان مشخص می­ شود که چرا گریس کاری بیش از حد باعث آسیب به بیرینگ و حتی خود گریس می­ شود.

به یاد داشته باشید که همه­ ی خواسته­ ی ما از روان­کار ایجاد فضای کوچکی در ناحیه­ ی تماس(war zone) است، نه بیشتر و نه کمتر… .

اگر اصطلاح ناحیه ­ی تماس (war zone) رابرای اولین بار می­شنوید. این اصطلاح برای توصیف ناحیه­ ای از بیرینگ است که همه ­ی سایش و پارگی در آن رخ می ­دهد.

حال بیاید سه باور در مورد گریس کاری را شفاف­ سازی کنیم.

باور اول: اگر استفاده از مقدار کمی گریس خوب است، بنابراین مقدار بیشتر آن بهتر است.

Fararoun Sanat

نادرست! بیشتر سازندگان بیرینگ مثل SKF، FAG، NTN و KOYO ذکر می­کنند که تنها ۳۰% فضای حفره­ های هوسینگ (housing) پر شوند دپارتمان های روانکاری از یک روش پایه زمانی برای دوباره پر کردن گریس استفاده می کنند  و تقریبا همیشه در وضعیت گریس بیش از حد قرار می دهند. بنابراین استفاده­ ی بیش از این مقدار، گریس به هدر دادن آن است.

باور دوم: گریس بیشتر بیرینگ را بهتر خنک می­کند.

Fararoun Sanat

نادرست! گریس اثر خنک­ کنندگی ندارد بلکه هوا این اثر را دارد. پر­کردن همه­ ی فضاهای خالی باعث خفگی و از بین رفتن توانایی بیرینگ در دفع گرما شده و حتی گرما تولیدی سطح معمولی از اصطکاک قابل دفع نمی باشد.

باور سوم: اگر سوراخ تزریق گریس(grease nipple) روی هوسینگبیرینگ باشد حتما باید گریس­کاری شود.

Fararoun Sanat

نادرست! بعضی موتورها با بیرینگ آب بندی شده، هستند و بدین معناست که نباید گریس­کاری شوند. با این حال اشخاصی ممکن است بپندارد سوراخ تزریق درهرحال باید نصب شود ولی شما باید بدانید که درون موتور چه خبر است.

تکرار تجربه ­های غلط کافی­ست. ما به یک استراتژی گریس کاری نیاز داریم اما بیش از آن فرهنگ درست گریس کاری بیرینگ نیاز است. گریس­ کاری غلط تنها هدر دادن سرمایه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *