۳ باور اشتباه در باره گریس کاری بیرینگ
گریس کاری بیرینگ – زمانی که متوجه شدید گریس( grease) چگونه بیرینگ را روانکاری می کند برایتان مشخص می شود که چرا گریس کاری بیش از حد باعث آسیب به بیرینگ و حتی خود گریس می شود.
به یاد داشته باشید که همه ی خواسته ی ما از روانکار ایجاد فضای کوچکی در ناحیه ی تماس(war zone) است، نه بیشتر و نه کمتر… .
اگر اصطلاح ناحیه ی تماس (war zone) رابرای اولین بار میشنوید. این اصطلاح برای توصیف ناحیه ای از بیرینگ است که همه ی سایش و پارگی در آن رخ می دهد.
حال بیاید سه باور در مورد گریس کاری را شفاف سازی کنیم.
باور اول: اگر استفاده از مقدار کمی گریس خوب است، بنابراین مقدار بیشتر آن بهتر است.
نادرست! بیشتر سازندگان بیرینگ مثل SKF، FAG، NTN و KOYO ذکر میکنند که تنها ۳۰% فضای حفره های هوسینگ (housing) پر شوند دپارتمان های روانکاری از یک روش پایه زمانی برای دوباره پر کردن گریس استفاده می کنند و تقریبا همیشه در وضعیت گریس بیش از حد قرار می دهند. بنابراین استفاده ی بیش از این مقدار، گریس به هدر دادن آن است.
باور دوم: گریس بیشتر بیرینگ را بهتر خنک میکند.
نادرست! گریس اثر خنک کنندگی ندارد بلکه هوا این اثر را دارد. پرکردن همه ی فضاهای خالی باعث خفگی و از بین رفتن توانایی بیرینگ در دفع گرما شده و حتی گرما تولیدی سطح معمولی از اصطکاک قابل دفع نمی باشد.
باور سوم: اگر سوراخ تزریق گریس(grease nipple) روی هوسینگبیرینگ باشد حتما باید گریسکاری شود.
نادرست! بعضی موتورها با بیرینگ آب بندی شده، هستند و بدین معناست که نباید گریسکاری شوند. با این حال اشخاصی ممکن است بپندارد سوراخ تزریق درهرحال باید نصب شود ولی شما باید بدانید که درون موتور چه خبر است.
تکرار تجربه های غلط کافیست. ما به یک استراتژی گریس کاری نیاز داریم اما بیش از آن فرهنگ درست گریس کاری بیرینگ نیاز است. گریس کاری غلط تنها هدر دادن سرمایه است.
بدون دیدگاه